Whole 30: Wat is het en hoe bereid ik het voor?

Zoals ik bij het voorstellen al heb aangegeven; ik ga starten met de Whole 30 vanaf morgen. Maar wat is het precies en hoe kan je je daarop voorbereiden?

Wat is de Whole 30?

De Whole 30 is eigenlijk een lifestyle verandering die is opgezet door Melissa Hardwig. Er zijn bepaalde voedingsgroepen die ons lichaam negatief beïnvloeden en om heel eerlijk te zijn hield ik nooit echt van deze onzin. Ik wil gewoon eten wat ik wil eten, klaar. Na een periode onwijs ongezond leven en verhalen van anderen gehoord te hebben dat dit echt wel heel goed werkt was ik toch wel nieuwsgierig geworden.

Hoe werkt het? Er zijn dus bepaalde voedingsgroepen die je 30 dagen lang niet binnen mag krijgen. De grootste hiervan is suiker en daarnaast ook alle toegevoegde suikers. Je mag dus niks (met uitzondering van zout) hebben waar ook maar iets van suiker inzit.

Dit zijn de regels van de Whole30

Wat je niet mag hebben:

  • Suiker, toegevoegde suiker, siroop, honing etc.
  • Alcohol
  • Granen, dus ook geen brood en havermout
  • Peulvruchten; geen bonen, geen pinda’s en geen soya
  • Zuivel; dus geen melk, room, kaas, yoghurt en ijs
  • Geen producten waar E407, mononatriumglutamaat, natriumglutaminaat en sulfiet in zit
  • Geen gebakken, junkfood of producten met ‘approved’ ingrediënten

Uitzonderingen op de regel; wat je dus wel mag hebben:

  • Geklaarde boter
  • Fruitsap
  • Bepaalde peulvruchten zoals groene bonen, sugar snap erwten en peultjes
  • Olijfolie, het enige wat niet mag is malt vinegar
  • Zout

Mijn voorbereiding

Mijn voorbereiding op deze onwijs grote verandering in m’n leven start op zaterdag. De supermarkt in met het lijstje waar opstaat wat ik dus allemaal niet mag hebben.
Nou, ik denk dat ik wel 3 uur in de supermarkt heb gestaan om uit te zoeken wat ik wel en wat ik niet mag hebben. Het vrolijkste stond ik bij de verse groenten en fruit, want daar mocht ik gelukkig alles zo een beetje in de kar gooien. Jeej!

food

Eigenlijk was de eerste stap niet de supermarkt, maar dat snap je wel natuurlijk. De eerste stap was erover lezen op vrijdagavond, terwijl er op de achtergrond een documentaire aanstond over voeding. Dat terwijl mijn man lekker in de kroeg zat met vrienden aan het speciaal bier na een voorstelling van Bert Visser, maar verschil moet er zijn!
Toen hij thuis was heb ik hem vertelt dat ik de Whole 30 ga doen. De volgende ochtend heb ik het ook aan mijn moeder verteld. Samen zijn we altijd op zoek naar iets wat ons helpt om af te vallen, haha.

Het helpt wel enorm om te weten dat je niet de eerste bent die dit gaat doen en gelukkig zijn er ook al wat bloggers die hier al mee bezig zijn geweest, wat je dus mag vertalen naar recepten waarbij alle ingrediënten toegestaan zijn in de Whole 30. Fijn!

Ik heb dus een aantal recepten opgezocht en verzameld. Daarmee ben ik dus de supermarkt in gegaan en alle toegestane ingrediënten liggen nu bij ons in de kast.
Morgen start ik ermee en ik ben echt heel erg benieuwd hoe het me afgaat! Uiteraard hou ik jullie op de hoogte!

Volgen jullie mij al op Bloglovin’Instagram en Facebook?

Liefs Sylvahna

2 gedachtes over “Whole 30: Wat is het en hoe bereid ik het voor?

Plaats een reactie